کد خبر: ۹۳۴۶
۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

حمایت مرکز نیکوکاری عسکریه از سالمندان در مهر مادر

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین روح‌الله سعیدی با اطلاع از عمق گرفتاری‌ها و آسیب‌هایی که خانواده‌های تحت‌پوشش به آن دچار هستند، از ارتباط‌هایش برای کمک هر‌چه بیشتر به نیازمندان محله استفاده می‌کند.

حدود ششصد‌خانواده تحت‌پوشش مرکز نیکوکاری «عسکریه» محله «مهر مادر» قرار دارند. مدیریت این مرکز با حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین روح‌الله سعیدی، دانش‌آموخته سطح ۲ حوزه علمیه است. این طلبه چهل‌و‌چهارساله، علاوه‌بر سخنرانی در حلقه‌های معرفت حرم مطهر، ریاست شعبه حل اختلاف مسجد و مسئولیت کانون فرهنگی‌هنری و امامت مسجد امام حسن‌عسکری (ع) در محله مهرمادر را نیز عهده‌دار است.

او با اطلاع از عمق گرفتاری‌ها و آسیب‌هایی که خانواده‌های تحت‌پوشش به آن دچار هستند، از ارتباط‌هایش برای پیدا‌کردن خیران جدید و کمک هر‌چه بیشتر به نیازمندان محله استفاده می‌کند.

جزئیات عملکرد این مرکز، موضوع گفت‌و‌گوی کوتاه ما با اوست.

- این مرکز چه سالی تأسیس شد و به نیازمندان کدام محدوده، خدمت ارائه می‌کند؟
سال‌۱۳۹۵ مجوزمان را از کمیته امداد امام‌خمینی (ره) گرفتیم. ۵۸۰‌خانواده نیازمند از محله‌های مهر مادر، خواجه‌ربیع، بهمن، بلال و جاده سیمان را تحت پوشش داریم.

- عمده نیاز این خانواده‌ها چیست؟
بیشتر خانواده‌های تحت کفالت مرکز ما مسن هستند. با‌توجه‌به این شرایط سنی، بیماری، زمین‌گیر بودن و از‌کار افتادگی موضوعی متواتر در میان آنهاست و اینکه نمی‌توان روی توانمند‌شدنشان حساب باز کرد.

- چطور آنها را شناسایی می‌کنید؟
برخی را کمیته امداد امام‌خمینی (ره) به ما معرفی می‌کند و مددکاری و کفالتشان را به مرکز نیکوکاری ما می‌سپارد. مراجعاتی هم از‌سوی خود افراد داریم. شرایطشان را به‌صورت میدانی بررسی می‌کنیم و اگر واجد شرایط بودند، تحت پوشش می‌گیریم.

- منابع مالی مورد‌نیاز را چطور تأمین می‌کنید؟
با کمک خیران؛ به‌عنوان نمونه در شرایط حاضر، در‌حال اجرای نیت یکی از خیران هستم که ذبح گوسفند برای نیازمندان مرکز را تقبل کرده بود. این گوشت‌ها بر‌اساس نوبت به خانواده‌ها اهدا می‌شود. بیشتر کمک‌های ما به تأمین بسته‌های معیشتی، کمک‌های درمانی و در خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند، به حمایت‌های تحصیلی مربوط می‌شود. اگر خانواده، فرزند جوان و جویای کار داشته باشد، از ارتباطاتمان برای اشتغال آنها استفاده می‌کنیم.

- مراکز نیکوکاری چطور می‌توانند اعتماد خیران را جلب کنند؟
با شفاف‌سازی عملکردشان از‌طریق تهیه فیلم و عکس، فاکتور‌کردن هزینه‌ها، ایجاد ارتباط مستقیم میان خانواده نیازمند و فرد خیّر در محل مرکز نیکوکاری با حفظ کرامت انسانی و‌....

- اگر همچنان با بی‌اعتمادی خیران مواجه بودند چه؟
صحبت من با خیران این است که راه انجام کار خیر را به روی خودشان نبندند. به هر مرکز، نهاد یا فردی که اعتماد دارند کمک کنند. به‌طور‌مثال می‌توانند در طرح محسنین شرکت کنند و با قبول کفالت مالی یک یا چند فرزند، هر ماه مبلغی دلخواه را مستقیم به کارت این فرزندان نیازمند واریز کنند.

- چقدر از نیاز‌های خانواده‌های تحت پوشش شما بی‌جواب می‌ماند؟
ما خیران بزرگ و پای کاری در مرکزمان داریم؛ مثلا خیراندیشی که هر هفته، تهیه سیصد تا پانصد‌پرس غذای گرم را تقبل می‌کند. همین چند وقت پیش، با کمک خیران ۲ هزاربسته ماکارونی را توزیع کردیم. توزیع نوشت‌افزار در ابتدای سال تحصیلی و ذبح گوسفند و مرغ در ابتدای ماه قمری برقرار است.

با‌این‌حال آسیب‌های اجتماعی که خانواده‌های نیازمند درگیر آن هستند، مثل اعتیاد، طلاق و انواع بزه‌ها، باعث شده است که میزان نیاز‌ها بیش از کمک‌ها باشد. از حضور خیران جدید و مساعدت دستگاه‌های اجرایی برای حمایت بهتر از نیازمندان استقبال می‌کنیم.

* این گزارش یکشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۰ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44